בית / פסיכולוג / ביטחון עצמי נמוך

ביטחון עצמי נמוך

ביטחון עצמי נמוך הינה תופעה בהחלט שכיחה בחברה שלנו היום. בתוך המרוץ המטורף והקצב המהיר של העולם, שמשתנה כל הזמן, אנחנו נוטים הרבה יותר לאבד ביטחון עצמי.

איך נוצר ביטחון עצמי נמוך ומה זה בכלל?
אכזבות, כישלונות וחוויות חיים שליליות יכולות להוביל לביטחון עצמי נמוך. לפעמים ישנם אנשים שבאופן כללי סובלים מביטחון עצמי נמוך, ולפעמים זה יכול להיות הפכפך או לתקוף בפתאומיות, ללא הכנה מוקדמת. יכול להיות אדם שבכל תחומי החיים הינו בעל ביטחון עצמי רב, שפתאום מגלה שיש תחום בחייו בו הוא סובל מביטחון עצמי נמוך. בין אם מדובר בתכונת אופי ובין אם במקרים בודדים, זה אף פעם לא נעים ולא תורם לנו דבר וההשפעה של זה היא בעיקר שלילית, ומייצרת לנו מכשולים בפני הדברים שהיינו רוצים להשיג ולהגשים.

איך נפטרים מביטחון עצמי נמוך?
בשלב הראשון, צריך לבודד את מה שגורם לנו לביטחון עצמי נמוך. זה תמיד נובע מפחד או מדעה כלשהי שיש לנו כלפי עצמנו שדבקה בנו במשך החיים. ברגע שמצאנו את המקור, חצי מהעבודה כבר נעשתה. בשלב הבא אנחנו מפרידים את האמונה הזאת מעצמנו, ומבינים שמדובר בפחד או תפיסה. מנסים לברר עם עצמנו, עד כמה זה נכון? מתי זה לא באמת כך? ועד כמה הדעה הזו משרתת את המטרות שלנו? מה היא תורמת לחיינו? יכול להיות שאנחנו משתמשים בה כסוג של בריחה? "אין מה לנסות בכלל, אני גם ככה לא אצליח". תחשבו על זה!

ועכשיו, תנסו לחשוב על הצלחות. אם, למשל, יש לכם חוסר ביטחון בעמידה מול קהל, תנסו להיזכר בהצלחה בתחום הזה. או לחילופין, תנסו לייצר לעצמכם חוויה חיובית באותו תחום. תבדקו ותראו בעצמכם – זה עובד…