בית / כללי / פסיכותרפיסט

פסיכותרפיסט

פסיכותרפיסט יכול להיות פסיכיאטר , פסיכולוג קליני ושיקומי או עובד סוציאלי קליני.
פסיכולוג הינו אדם שהוסמך לעסוק בפסיכולוגיה כלומר בעל תואר שני ( M.A. ) ורשום בפנקס הפסיכולוגים או בעל היתר לעסוק בפסיכולוגיה. פסיכולוג מוסמך לטפל אך ורק בבעיות שאינן אורגניות – פיזיולוגיות ואינו מוסמך לתת טיפול תרופתי. פסיכולוג העוסק בפסיכותרפיה הינו פסיכולוג קליני שעשה 4 שנים של התמחות בתחום פסיכולוגיה קלינית ועבר בחינות הסמכה.
פסיכיאטר הוא רופא העוסק בפסיכיאטריה ומוסמך לתת טיפול תרופתי.
עובד סוציאלי קליני הינו אדם בעל שני תארים (תואר שני M.A בעבודה סוציאלית במסלול קליני-טיפולי) שלמד 3 שנים בחוג לפסיכותרפיה.
כיצד מתבצעת פסיכותרפיה?
פסיכותרפיה יכולה להיות אישית , זוגית או קבוצתית. היא יכולה להיות קצרת מועד ( מוגבלת בזמן בדרך כלל לא יותר מ-40 פגישות ) , או ארוכת מועד שמועד סיומה אינו ידוע. פסיכותרפיה קצרת מועד יכולה להתקיים במספר שיטות :

  • שיטת מאלאן מיועדת למטופלים בעלי מוטיבציה גבוהה לטיפול המחוברים לרגשותיהם. מקרים קשים כמו דכאון, נסיונות התאבדות וכדומה לא מתאימים לטיפול.
  • שיטת מאן אורכת 12 פגישות בדיוק וממוקדות בנושא אחד. השיטה מיועדת למטופלים שהאגו אצלם חזק, המסוגלים ליצור קשר ולהתנתק, ואנשים שבעייתם המרכזית בולטת וקלה לאיתור מהיר. גם שיטה זו אינה מתאימה לאנשים עם בעיות דכאון או מצבים פסיכוטים חזקים.
  • · שיטת דבנלו מיועדת לטיפול מטופלים בעלי מודעות פסיכולוגית גבוהה, שהייתה להם לפחות מערכת יחסים משמעותית אחת בעברם, מטופלים המסוגלים לשאת רגשות כמו חרדה, אשמה ודיכאון בעלי מוטיבציה גבוהה לטיפול, בעלי מנגנוני הגנה גמישים. הטיפול כולל כ-30 פגישות.
  • שיטת סיפנאוס אורכת כ-16 פגישות ומתאימה לטיפול במטופלים שיש להם תלונה עיקרית אחת, מערכת יחסים משמעותית קודמת במהלך הילדות, יכולת לאינטראקציה גמישה עם מטפל ויכולת לבטא רגשות.

בעת ביצוע פסיכותרפיה ארוכת מועד , המטפל יוצר מערכת יחסים חיובית וסביבת טיפול לא שיפוטית עבור המטופל על ידי האזנה ושיקוף של רגשותיו ותחושותיו. בנוסף הוא מעודד את המטופל לחשוף את רגשותיו ללא שימוש במנגנוני הגנה. תוך כדי הטיפול נערך שינוי בדפוסי חשיבה בעייתיים וטיפול בחסכים, פיתוח הערכה עצמית גבוהה וקבלה עצמית. כך יכול המטופל  להגיע למימוש עצמי ולתפקד בשלמות.